סקירה
השם קופרה, המוכר בזכות תפקידו ככינוי הביצועים של מגוון פתחים חמים של סיאט בשני העשורים האחרונים, הפך למותג עצמאי מאז 2018. התפתחות זו כוללת יצירת דגמים בהתאמה אישית כמו רכב השטח פורמנטור וגרסאות חזקות ומעודנות יותר של מכוניות סיאט קיימות, כגון קרוסאובר קופרה אטקה. התוספת האחרונה למערך זה היא קופרה לאון האצ’בק, שתוכננה במקור להתחרות בדגמים אייקוניים כמו פולקסווגן גולף GTI והונדה סיוויק טייפ R בעלת היכולות הגבוהות, כמו גם מקבילות מכוונות ביצועים כמו פורד פוקוס ST, סקודה אוקטביה VRS ויונדאי i30 N.
בתחילה, הקופרה לאון הציעה אפשרויות כוח המבוססות על יחידת ה-TSI בנפח 2.0 ליטר ארבעה צילינדרים של קבוצת פולקסווגן, המספקת 242 כ”ס או 296 כ”ס. בנוסף, גרסת 1.4 ליטר בנזין היברידית נטענת עם 242 כ”ס סיפקה שילוב של כוח פרקטי ויעילות. עם זאת, ראוי לציין כי אפשרויות תיבת ההילוכים הידנית נעדרו בכל הגרסאות, כאשר דגמי הבנזין ההיברידיים וההספקים יותר הסתמכו על תיבות הילוכים אוטומטיות DSG עם שישה ושבעה הילוכים, בהתאמה.
מנוע, ביצועים והנעה
קופרה הצליחה להחדיר אופי ייחודי ללאונס הלוהטת יותר, הקשורה קשר הדוק ל פולקסווגן גולף GTI אך עם בסיס גלגלים ארוך יותר. Brembo מספקת את הבלמים, וקופרה כיוונה את המתלים לחוויית האצה חמה מרתקת. ההיגוי בעל היחס המשתנה מציע משוב טוב, והלאון עם 296 כ”ס מציג מהירות מרשימה בקו ישר עם היגוי מומנט מינימלי. כשהיא עוקפת את יריבתה גולף GTI קלאבספורט, הליאון מוכיחה שהיא מכונית ביצועים מעוגלת היטב. למרות הספורטיביות, הנסיעה נותרה נוחה, הודות ל-15 הגדרות בולמי זעזועים שנעות בין נוחות סלחנית למצב קופרה נוקשה יותר. אפילו בסביבה המוצקה ביותר, הנסיעה לא מרגישה קשה מדי. הדגמים בעלי ההספק הנמוך פחות מלהיבים אך רוכבים חזק יותר מחלק מהמתחרים, מה שדורש פשרות נוחות קלות.
תאוצה ומהירות מרבית
לאון 1.5 ליטר ברמת הכניסה מספק האצה מהירה, ומשיג זמן 0-62 קמ”ש של 9.2 שניות עם תיבת הילוכים ידנית (8.9 שניות לאוטומטית כפולת מצמד). גרסת ה-2.0 ליטר עם 187 כ”ס משתייכת לקטגוריית “הצוהר החם”, ומשלימה את הספרינט ב-7.2 שניות מכובדות. במגמת עלייה, ה-e-Hybrid בנפח 1.4 ליטר עם 242 כ”ס רושם זמן של 6.7 שניות מ-0 ל-62 קמ”ש, ונהנה ממומנט נוסף למרות היותו כבד ב-186 ק”ג ממכונית הבנזין בנפח 2.0 ליטר עם 242 כ”ס. גרסת הבנזין עם 242 כ”ס מאיצה ל-0-62 קמ”ש ב-6.4 שניות ומגיעה למהירות מרבית של 155 קמ”ש, בעוד גרסת ה-296 כ”ס הבכירה מצטמצמת הפעם ל-5.7 שניות.
עיצוב פנים ועיצוב
בניגוד להאצ’בקים לוהטים ראוותניים יותר כמו הונדה סיוויק טייפ R, הקופרה לאון מציגה אופציה מעודנת יותר עם עיצוב צנוע אך תכליתי. מאפיינים בולטים כוללים ספוילר אחורי גדול יותר, פגוש ספורטיבי יותר וצינורות פליטה מרובעים בחלק מהגרסאות, המשפרים את האסתטיקה המאופקת של המכונית. בכל גרסאות הכוח, Cupra משתמשת בפרטים בצבע נחושת למגע של אינדיבידואליות, ומשתלבת היטב עם צבעי צבע כהים יותר כמו מגנטיק או אפור גרפן. אפשרויות חיצוניות מטאליות נוספות כוללות אדום תשוקה, כסף עירוני, שחור חצות ולבן נבאדה.
רמת הגימור VZ1 של לאון קופרה מאובזרת בנדיבות, וכוללת סגסוגות 18 אינץ’, נורות LED, מושבי ספורט, תצוגת נהג דיגיטלית ומערכת בידור ובידור עם מסך מגע בגודל 10 אינץ’ עם פונקציונליות Apple CarPlay ו-Android Auto. ככל שמתקדמים לרמות הגימור VZ2 ו-VZ3, האפשרויות מתרחבות וכוללות גלגלים גדולים יותר, ריפודי עור, מושבים מחוממים ומערכות בטיחות אקטיביות משודרגות.
תכונות טכנולוגיות
בהתחשב בקרבתה למשפחת סיאט, הקופרה לאון חולקת מערך מוכר של מערכת בידור ובידור מקבוצת פולקסווגן, המציעה תגובת מסך וזמני טעינה דומים לאלה של גולף. עם זאת, הלאון מבדיל את עצמו עם מסך בית מסודר בצורה חכמה הכולל שלושה אריחים גדולים הניתנים להתאמה אישית לבחירה קלה תוך כדי תנועה. למרות בקרות חימום רגישות למגע שאינן ממוקמות היטב מתחת למסך הראשי, הפיצוי מגיע בצורה של קיצורי דרך בולטים על המסך עבור פונקציות אקלים ומקשי תפריט אחרים. הגדרות מצב הנהיגה, שהגישה אליהן היא דרך סמל בצורת מכונית בתחתית התצוגה, הופכות לפשוטות עוד יותר עם לחצן המותקן על גלגל ההגה במכונית המבחן שלנו.
פרקטיות ומרחב אתחול
הקופרה לאון מגיעה בהאצ’בק חמש דלתות או בסגנון סטיישן פרקטי יותר, ומציעה גמישות להובלת נוסעים ומטען נוחה. המרחב הקדמי גדול, עם מרווח ראש דומה לזה של פולקסווגן גולף. באופן מפתיע, מרווח הרגליים האחורי עולה על זה של הגולף, מה שמבטיח לנוסעים גבוהים יותר לשבת בנוחות מאחורי המושבים הקדמיים. למרות תא מטען בנפח 380 ליטר, רק ליטר אחד פחות מפולקסווגן גולף, הוא עולה על פורד פוקוס בחמישה ליטרים. הספסל האחורי, עם פיצול 60/40 ופתח סקי לפריטים ארוכים יותר, חסר רצפת תא מטען בגובה משתנה, וכתוצאה מכך שפה מסורבלת במהלך העמסה.