ראשי תיבות – סל”ד, מומנט, כוח סוס צריך לעשות קצת סדר בתוך הבאלגן.

נכנסתי בעברי לקנות פעם רכב חדש ואחד הסוכנים התחיל לספר לי על הרכב הנהדר שהחברה מוכרת ושאין לו מתחרים בשוק. אני הגעתי מלא ביטחון אבל אחרי מספר משפטים הרגשתי שאני מתחיל לאבד את איש המכירות. הוא התחיל להסביר לי על המומנט המירבי שמושג בין טווח של 2,000 – 4,000 סל”ד ושההספק המירבי מושג בין 4,500 – 6,000 סל”ד. על האצה מ-0 ל-100? הייתי מבולבל לגבי ראשי התיבות האלה.

לרכב הזה אין הכלל מתחרים לפי אותו ברנש חמוד ואיש מכירות לא רע יש לציין. אני מהנהן במבוכה ובתוך ראשי בלאגן גדול, בוקה ומבולקה. אז על מנת לנסות ולמנוע תחושות אלו אצלכם, ננסה היום להסביר מה הכוונה בכל ראשי התיבות האלו.  על הדרך נעשה השוואה בין שלושה רכבים פרטיים – סקודה אוקטביה, מאזדה 3 ויונדאי אלנטרה. 

סל”ד – ראשי תיבות

סל”ד (סיבובים לדקה) – ברוב הרכבים ליד מד המהירות ישנו מד נוסף, הנקרא מד טורים, המתייחס לסיבובים לדקה שעושה המנוע. באופן מדוייק יותר, מד הטורים מודד את המהירות שהמנוע מסובב את גל הארכובה אשר מניעה את הגלגלים. ברוב הרכבים נע מד הטורים בין 900 ל-7,500 סל”ד. למה חשוב הנתון הזה? ננסה להסביר בהמשך.

כוח סוס – ראשי תיבות

כ”ס (כוחות סוס) – אז מה עשינו לפני שהיו לנו רכבים ומנועים? היינו מתניידים בכרכרה שאותה הוביל סוס אם הייתה לי כרכרה עם שני סוסים אז היה לכרכרה הזאת יותר כח. כלומר, כח סוס כשמו כן הוא. אגב, לאדם ממוצע יש עשירית כח סוס. לרכבים משפחתיים היום יש בין 100-160 סוסים בעדר. חשוב לציין אבל שלא בהכרח יותר סוסים אומר שיש לרכב יותר כח. למה? בגלל שתי סיובת עיקריות.

  • הראשון הוא לבדוק כמה שוקלת הכרכרה. כלומר, מהו היחס בין השקל של המכונית לבין כוח הסוס של המכונית (כוח/משקל). זו אחת הסיבות לכך שנתוני הרכב לא השתפרו משמעותית בשנים האחרונות – מושב הרכב גדל הודות לשיפורים טכנולוגיים, אך גם משקל הרכב עלה בשל דרישות הבטיחות.
  • סיבה שנייה ואולי מחושבת יותר היא השאלה מתי כוחות הסוס האלה זמינים לרכב. כלומר, באיזה סל”ד כוח הסוס בא לידי ביטוי בנהיגה? זמינות כוח זו נקראת מומנט.

מומנט – ראשי תיבות

מומנט – זהו אולי אחד הנתונים החשובים  למי שרוצה לדעת האם הרכב “יסחוב” את העליות של ירושלים. המומנט נמדד לפי קג”מ (עוד ראשי תיבות) שפירושו קילוגרם למטר. אז לפני שזה נהפך לסינית ננסה לעשות את זה פשוט. ברכב אנחנו נחפש גם מומנט גבוה אבל גם כזה שיושג בטווח סל”ד נמוך. כלומר, רכב עם מומנט מירבי של 20 קג”מ יהיה הבדל גדול עם המומנט מושג בסל”ד של בין 2,000-3,000 לרכב אחר בו הוא מושג בין 4,500-6,000 סל”ד. ככל שהמומנט המירבי מושג בסל”ד נמוך נהנה יותר מהכח של הרכב.

נפח מנוע – ראשי תיבות

נפח מנוע – מי לא רוצה מנוע גדול? אז למה אנחנו פתאום רואים רכבים משפחתיים עם מנוע קטן יחסית של 1.2 ליטר (אוקטביה) או אפילו של 1 ליטר (סיוויק)? אז נכון שמנוע גדול יותר יכול לספק יותר מומנט וכו’ וכו’. אבל, בגלל שיפורים טכנולוגיים היום ניתן לספק ביצועים לא רעים בכלל גם ממנועים קטנים יותר ובהרבה מקרים גם חסכוניים יותר. 

מסקנה

נחזור רגע לאיש מכירות שעשה לי בלאגן בראש. הוא גם בלבל אותי עם נתונים על האצה מ-0 ל-100 של הרכב על  מנת להרשים אותי. הרי מי לא רוצה רכב שמאיץ ב-8.5 שניות ל-100 וחלילה לא ב-8.9 שניות? אבל האם זה נתון שמשנה לנו? האם אנחנו אוסיין בולט ומתמודדים עם הרכב שלנו ב”ריצת” 100 מטר?

הערה חשובה עבורך

צריכים עזרה בהסברים נוספים ועל הדרך לשמוע על המבצעים של קרקוסט? התקשרו ל-077-50-66-126 ואחד המומחים שלנו ישמח לעזור לכם או לחצו כאן ותתחילו לחפש את הרכב המתאים עבורכם. אגב, לכל הרכבים יש מפרט מלא באתר שם תוכלו לראות את כל הכ”ס, קג”מ, ביצועים וכו’.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ט.ל.ח. | כל התמונות להמחשה בלבד | © 2024 כל הזכויות שמורות לפטרה לובי בע”מ

×