סקירה
סקודה סופרב, כעת בדור השלישי שלה, בולטת כגרסה הטובה ביותר עד כה. תוך שמירה על המרווח המסחרי והצעת התמורה לכסף של קודמיו, ה-Mk3 מבדיל את עצמו עם עיצוב מושך יותר, אטרקטיבי במיוחד לרוכשי מכוניות משפחתיות. בניגוד לסופרב המקורית (2001-2008), הדור השני (2008-2015) הציג גרסת סטיישן, מגמה שנמשכה בדגם הנוכחי. הסופרב סטיישן מתגאה במרחב פנימי מרשים, הכולל תא מטען גדול שנע בין 660 ל-1,950 ליטר כשהמושבים מקופלים. בניגוד לאסתטיקה המרופטת של גרסאות קודמות, ה-Mk3 Superb מציגה קצוות חדים, קמטי גוף מוגדרים, פנסי LED אחוריים זוויתיים, שמשה אחורית תלולה וקו גג משופע בעדינות. יש הטוענים כי העיצוב של סופרב סטיישן עולה על זה של גרסת האטץ’.
ריבים – סקודה סופרב
סקודה סופרב סטיישן קובעת את הסטנדרט בקטגוריית מכוניות הסטיישן המשפחתיות, ובולטת כאחת הטובות בכל הקטגוריות. יריבות ישירות כמו פולקסווגן פאסאט סטיישן חולקות פלטפורמה דומה, אך נופלות בשטח ויקרים יותר. כשהיא מתחרה בדגמי סטיישן משפחתיים כמו מאזדה 6 טורר, פורד מונדיאו סטיישן, יונדאי i40 טורר, קיה אופטימה ספורטסוואגון, פיג’ו 508 SW, ווקסהול אינסיגניה ספורטס טורר וטויוטה אוונסיס טורינג ספורט, הסופרב מצטיינת מבחינת מרווח ומחיר סביר. בהשוואה לאלטרנטיבות פרימיום כמו מרצדס E-קלאס, אאודי A6 אוונט, ב.מ.וו סדרה 5 טורינג ווולוו V90, הסופרב לא רק משתווה להן במרחב תא המטען, אלא גם מתקרבת אליהן מבחינת איכות ותכונות.
רמות חיתוך
הסופרב מציעה שש רמות גימור: S, SE, SE TECHNOLOGY, SE Executive, SportLine ו-Laurin & Klement. אפילו דגם הבסיס כולל סגסוגות 16 אינץ’ ומסך מגע בגודל חמישה אינץ’. בשיא, גרסאות ה-L&K כוללות חישוקי 18 אינץ’, חיפויי עור, מסך שמונה אינץ’ עם מערכת ניווט ומערכת סטריאו עם 10 רמקולים.
ביצועי נהיגה
הסופרב מרשים בנוחות שלו על הכביש המהיר ובזריזות יוצאת דופן בהתחשב בגודלו. השלדה מספקת שפע של שליטה וקור רוח, ומספקת חוויית נהיגה כמעט זהה לגרסת ההאצ’בק. למרות שיש עלייה קלה בגלגול המרכב בפניות מהירות, חשוב לציין שהסופרב אינה מכונית ספורט. הבחירה בתיבת שישה הילוכים ידנית סטנדרטית מבטיחה העברת הילוכים ללא מאמץ וללא כל רפיון, אך תיבת ההילוכים DSG שמחירה 1,400 ליש”ט מוסיפה שכבה נוספת של תחכום. מערך המתלים הרך מאפשר למרכב להחליק מעל כבישים משובשים תוך שמירה על שליטה, ולהתמודד ביעילות עם מהמורות קשות גם בחישוקי 18 אינץ’. ההיגוי מדויק, מציע בדיוק את המשקל והמהירות הנכונים, מה שהופך את הסופרב לקלה לתמרון ומהנה באופן מפתיע בכבישים מפותלים.
מנועי – סקודה סופרב
מנוע ה-1.4 TSI, הזמין עם 123 כ”ס או 148 כ”ס, ומנוע ה-2.0 TSI 4×4 עם 276 כ”ס הם חלקים במיוחד ושקטים כמעט. עם זאת, אפשרויות הדיזל הן ההגיוניות ביותר. הבחירה המובילה שלנו היא 148 כ”ס 2.0 TDI, המספק ביצועים רבים לנשיאת נוסעים, משפחה ותא מטען עמוס במלואו מבלי להישמע מאומץ. עם משקל מדרכה של 1,445 ק”ג, גרסת סקודה זו מרגישה תגובתית במיוחד על הכביש. במבחנים שערכנו ל-2.0 TSI 150PS עם תיבת הילוכים DSG, הוא הפגין תאוצה חזקה, והשיג 0-60 קמ”ש ב-8.7 שניות, עם ביצועים חזקים בהילוך בין 30-50 קמ”ש. למרות שהיא איטית מעט מפולקסווגן פאסאט סטיישן עם אותו מנוע, ההבדל בעולם האמיתי כמעט ולא מורגש.
עיצוב – סקודה סופרב
סקודה סופרב סטיישן מתגאה בעיצוב תחבורה משפחתית פשוט אך פרקטי. למרות פשטותו, הפרטים העדינים משדרגים את הסטיילינג לרמה של אלגנטיות קלאסית ומאופקת. יש לציין כי גריל הכרום עם לוחות זקופים משלים פנסים קדמיים חדים וכונס אוויר ברוחב מלא למטה, תוך הדגשת העיצוב החד. קמטים חדים לאורך האגפים וחתך מתחת מוסיפים מגע דינמי למשטחים הבלוקים. הקווים הנקיים ואזור הזכוכית עם שולי הכרום שומרים על פשטות, בעוד חישוקי 18 אינץ’ בדגמי SE L Executive ומעלה מציעים רמז ספורטיבי. החלק האחורי כולל דלת תא מטען משופעת בכבדות, המפחיתה את המגושמות ומעניקה פרופיל בסגנון בלם ירי, משופר על ידי מסילות גג כסופות ותוספות כרום נוספות, המוסיפות פרטים לצורה השמורה.
פנים וטכנולוגיה
בפנים, הסופרב מהדהדת את העיצוב החיצוני הזוויתי שלה עם לוח מחוונים רחב ידיים שכולל מסך מגע בגודל שמונה אינץ’ ובקרות חימום גדולות וחזקות מתחת. המאפיין הבולט של תא הנוסעים הוא איכות החומרים המרשימה, המתקרבת לסטנדרטים שנקבעו על ידי פולקסווגן פאסאט. בעוד העיצוב בסיסי יותר, עם מסך מגע מלבני במרכז וחלקי גימור אופקיים פשוטים המדגישים את רוחב המכונית, כל הפקדים ממוקמים באופן אינטואיטיבי וסולידיים למגע. למרות שהיא לא ממש משתווה למקבילתה פולקסווגן פאסאט בכמה תחומים מינוריים, החומרים בתא הנוסעים מעולים, חזקים ובנויים להחזיק מעמד.
פרקטיות ונוחות
סקודה סופרב עולה על יריבים רבים הן במרחב תא המטען והן בפרקטיות תא הנוסעים. המושבים האחוריים מתקפלים אוטומטית קדימה באמצעות מנופים בתא המטען, ואזור ההעמסה הרחב מציע אפשרויות ניתנות להגדרה באמצעות מחיצות למטען סקוטש, ווים לשקיות קניות ורצפה מזויפת אופציונלית הניתנת להזזה. סקודה הגדילה באופן גאוני את שימושיות המרחב, ואפשרה לתא המטען להכיל פריטים באורך של עד 3.3 מ’ על ידי קיפול מושב הנוסע הקדמי. פתרונות פנים חכמים כוללים מגרד קרח במכסה מילוי הדלק, שמשיות בדלתות הכניסה ומחזיקי כוסות אחיזה להסרת מכסה נוחה ביד אחת. בנוסף, ניתן לחבר עריסת iPad לחלק האחורי של משענות הראש הקדמיות או בין המושבים האחוריים, מה שמבטיח שגם נוסעים גבוהים ייהנו ממרווח רגליים וראש בשפע.
שטח אתחול – סקודה סופרב
סקודה סופרב סטיישן עולה על שאר המעמד מבחינת מספרים. עם מרחב תא מטען של 660 ליטר (27 ליטר יותר מקודמו) או 1,950 ליטר כשהמושבים האחוריים מקופלים, הוא עוקף את מרצדס E-קלאס סטיישן במקום הפנוי.
MPG, CO2 ועלויות תפעול
הדגם הנקי ביותר בסדרת סקודה סופרב סטיישן הוא הקו הירוק 1.6 TDI 120PS עם 118 כ”ס, המתהדר בפליטת CO2 של 76.4 מגה-גרם ופליטת CO2 של 97 גרם לק”מ. לא הרחק מאחור נמצאים דגמי דיזל אחרים, כולל הבחירה המועדפת עלינו, 148 כ”ס 2.0 TDI, המשיג 68.9 מגה פיקסל ו-109 גרם לק”מ. בחירה באותו מנוע עם תיבת הילוכים DSG מביאה ליעילות מעט נמוכה יותר של 61.4 מגה-פיקסל ו-121 גרם לק”מ. אפילו דגם ה-DSG 2.0 TDI 4×4 DSG עם 187 כ”ס שומר על נתונים מכובדים של 55.4 מגה-פיקסל ו-135 גרם לק”מ. עם רוכשי ציי רכב שצפויים לשלוט במכירות סופרב סטיישן, הדגם עם קצב ה-BIK הנמוך ביותר הוא בנזין 1.4 TSI עם 148 כ”ס, המספק 55.4 מגה-גרם ו-119 גרם לק”מ, עם קצב BIK של 18 אחוזים.